زوایای چرخ{wheel angles} در هنگام طراحی اکسل/ معمولا برای چرخ ها زوایایی را در نظر میگیرندکه بر روی عملکرد خودرو تاثیر به سزایی دارد.وجود این زوایا بر روی قابلیت فرمان پذیری پایداری خودرو عملکردسیستم تعلیق نیروها وگشتاور های وارد برچرخ و به طور کا بر روی پدیده های دینامیکی خودرو تاثیر گذار میباشد مهمترین زوایای تعریف شده در چرخ عبارت از! 1-1- زاویه کمبر {cmber angle} به زاویه صفحه چرخ با راستای قاعم زاویه کمبر گفته میشود. در صورتی که این تمایل چرخ به سمت خارج خودرو باشد زاویه کمبر مثبت بوده ودر صورتی که این تمایل به سمت داخل باشد زاویه کمبر منفی خواهد بود. مقدار زاویه کمبر نیز معمولا در محدوده مثبت منفی 1.5درجه می باشد. وجود زاویه کمبر در ایجاد نیروهای جانبی افزایش پایداری خودرو بهبود فرمان دهی و عملکرد بهتر سیستم تعلیق موثر است . البته از سوی دیگر وجود زاویه کمبر باعث لاستیک سایی نیز میشود که مناسب نیست . به همین دلیل سعی می گردد که زاویه کمبر از 1.5 درجه نشود.ولی همانگونه که گفتم فواید وجود این زاویه خیلی بیشتر از معایب ان است. به طور خلاصه مهمترین دلایل استفاده از زاویه کمبر عبارت است از: 1- جلوگیری از کشیده شدن خودرو به سمت کناره های جاده 2- بهبود پایداری خودرو در اثر ایجاد نیرو های جانبی (مخصوصا سر پیچ ها) 3-بهبود فرمان دهی خودرو(افزایش زایه کمبر به گردش خودرو گمگ مینماید. زاویه کمبر به گردش چرخ داخل پیچ باید بیشتر باشد)> 4-عملکرد بهتر سیستم تعلیق در هماهنگ نمودن چرخ با ناهمواری های جاده . 5-حذف لقی در اتصالات سگدست وکینگ پین نکته: اسم سگدست اصطلاح تعمیر کار های خودرو هستش نام مکانیکی این قطعه knuckle میباشد یکی از اهداف من در این وب اصلاح نام های غیر متعارف و غیر علمی هستش که در کتب دانشگاهی وعلمی خودروی ما هم هنوز اصلاح نشده بگذریم درادامه.................. زاویه کستر هستش که در فرصتی نزدیک مطرح میکنم موفق باشید
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0